Zgodbe vsakdana

Dočakali bomo nove mestne avtobuse!

Kdor uporablja javni prevoz v Novem mestu, zagotovo pozna škripanje in neudobno vožnjo, kar je značilno za avtobuse mestnega potniškega prometa. Ti so namreč danes povsem zastareli, dotrajani, okoljsko problematični ter povzročajo številne težave, saj jih lahko pogosto vidimo, kako obtičijo ob cesti in čakajo na servisno službo. So tudi slabega estetskega videza, kajti vozniki so bili v preteklosti izrazito nepazljivi, zato so bili trki z avtomobili in vlaki pogosti, kar jasno odražajo številni zakrpani deli, ki so seveda vidni. Dejstvo je, da se je avtobusom iztekel čas uporabe in jih je potrebno poslati v pokoj. To jasno odraža tudi podatek o številu prevoženih kilometrov, nekatera vozila jih imajo namreč že preko 514.000. Naj omenimo, da vozni park sestavljajo trije MAN-ovi midi busi ter šest nadgrajenih Mercedesovih Sprinterjev, ki so stari deset oziroma šest let, vsem pa se je že nekaj let nazaj iztekla amortizacijska doba. Medtem, ko večjih avtobusov v preteklosti niso prenavljali, so manjši sicer prejeli nekaj sveže barve in drugih podrobnosti, a so ravni ti najbolj razmajani in zarjaveli.

Sedanji Mercedes Sprinter-ji so povsem dotrajani

Edini odgovor na sedanje stanje je obnova voznega parka avtobusov, o kateri so v preteklosti pristojni že razmišljali, a so projekt vedno znova odlagali. Rezultat tega so danes povsem iztrošena in neprimerna vozila za prevoz potnikov, tako da občinskim svetnikom na zadnji seji 25. 4. 2013 ni preostalo drugega, kot da potrdijo sklep o nakupu novih avtobusov, čeprav je bilo podanih precej pomislekov in nekateri so bili prav gotovo upravičeni. Pa vendar veliko manevrskega prostora praktično ni bilo. Ob tem povejmo, da sama izbira novih avtobusov ponuja veliko različnih možnosti, in sicer glede vrste vozil, motorjev, notranje opreme in podobno.

Kaj bomo dejansko dobili?

Potrebno je poudariti, da so svetniki potrdili eno izmed več opcij za nakup novih avtobusov. Odločili so se za kombinirano sestavo voznega parka, ki vključuje 8 novih avtobusov, in sicer:

  • 4 vozila MAN Lions City M; kategorija MIDI busev (dolžina 10,5 metrov)
  • 2 vozili Iveco Rapido – nadgradnja AS Domaže; platforma poltovornjakov (dolžina 8,5 metrov)
  • 2 vozili Mercedes Sprinter city 35; kategorija predelanih kombijev (dolžina 6,9 metrov)

Vsi novi avtobusi so opremljeni z ekološko sprejemljivi motorji (po standardu EURO 5), ki imajo nameščene filtre za preprečevanje vnosa trdih delcev v ozračje ter obenem zagotavljajo občutno manjšo porabo goriva. S tem se seveda zmanjšuje onesnaževanje in prispeva k ohranjanju čistega okolja, kar je za današnje čase ključno. Kar se tiče notranje opreme, so vključeni vsi pomembni elementi, ki jih mora imeti sodobni avtobus. To so pripomočki za lažji dostop starejših ljudi, invalidov in tako naprej. Naj omenimo, da MAN-ova in Mercedes-ova vozila v Novem mestu dobro poznamo, saj jih imamo tudi sedaj in lahko rečemo, da so se predvsem MAN-ovi avtobusi zelo dobro obnesli, medtem ko so se Mercedesovi hitreje iztrošili, vendar je to razumljivo, saj gre v tem primeru za nadgradnjo kombijev, ki pa jih nujno potrebujemo zaradi dostopa preko Kandijskega mostu, kjer velja omejitev skupne mase vozil. Omenjena izbira sodi v srednji cenovni razred in je definitivno boljša od avtobusov, kot so Otokar in Feniks, ki so bili tudi v igri, a na koncu niso bili izbrani zaradi slabe servisne mreže in ostalih pomanjkljivosti.

Štirje takšni avtobusi bodo kmalu vozili po novomeških ulicah

Vrednost celotne investicije znaša okoli 1,2 milijona evrov in bo vključena v koncesijsko pogodbo s podjetjem Veolia, kar pomeni, da se bo strošek za subvencijo mestnega potniškega prometa, ki ta trenutek znaša 660000 €, povečal za 70000 € na okoli 730000 € letno. Doba amortizacije vozil znaša 10 let. Povejmo, da projekt vključuje tudi prenovo informacijskega sistema z vzpostavitvijo brezkontaktnih vozovnic in GPS sledenja avtobusev. Ti bodo v Novo mesto prišli konec tega leta.

Mestni potniški promet raste

Spomnimo, da mestni potniški promet v zadnjih letih sicer raste. Tako so na avtobusih leta 2006 našteli 185201 potnikov, štiri leta kasneje pa kar 248296, kar pomeni povprečno 7,65 % rast v primerjavi s prejšnjim letom. A dejstvo je, da je to posledica novih linij in podaljšanega obratovalnega časa in ne večje priljubljenosti javnega prevoza, kar bi si vsi želeli. Zavedati se moramo, da Novomeščani še zmeraj gojimo nekoliko slabšalni odnos do javnih oblik prevoz in to se z novimi vozili ne bo spremenilo. In ne gre zgolj za principe, kajti številni redni in občasni uporabniki avtobusov opozarjajo na nepregledne vozne rede, številne krajše in dolgotrajnejše zamude ter druge neprijetnosti. Za povečanje popularnosti uporabe avtobusov bomo tako morali odpraviti pomanjkljivosti ter zagotoviti učinkovite, brezhibne in časovno natančne vožnje, obenem pa ljudi z določenimi ukrepi prisiliti, da povsod le ni možno z avtomobilom (primer starega mestnega jedra). Če bodo obnovi voznega parka sledili navedeni ukrepi, potem lahko bolj optimistično gledamo na razvoj mestnega potniškega prometa, sicer pa bomo ostali na mestu, kjer smo sedaj.

Luka REMS, fotografija: Matej VOVKO.

2 komentarja

  1. JD

    Super novica!! 4 mesece nazaj sem se odločila, da se bom v službo in nazaj vozila z mestnim avtobusom.
    1. Ugodna mesečna karta,
    2. Prihranim pri bencinu,
    3. Ne izgubljam več živcev za volanom, zaradi kolone ali nekaterih nesposobnih voznikov).
    Je pa res, da so avtobusi malo premajhni, saj se na poti iz službe stiskamo kot sardelice, ki nas premetava po cesti polni lukenj. Vedno stojim, saj odstopim sedež raje starejšim, zato bi bili novi avtobusi z več sedeži več kot dobrodošli.

Trackbacks / Pings

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja